پیامد مشکلات اقتصادی دامنگیر تمامی اقشار جامعه می شود؛ پزشکان و ارائه دهندگان خدمات درمانی نیز از این تاثیرات درامان نیستند.

مدیرکل برنامه‌ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین: بیماران از پایین بودن تعرفه خدمات زیان می‌کنند

به همین دلیل است که پزشکان و فعالان جامعه پزشکی می گویند تعرفه‌های پزشکی نیز باید همسان با دستمزدها افزایش پیدا کند.

آن ها معتقدند با تعیین شدن تعرفه ها بر اساس قیمت تمام شده و بررسی حاشیه سود و نقطه تعطیلی هربخش، سلامت مردم را نیز تضمین کرده ای در غیر اینصورت بیماران نیز از پایین بودن تعرفه خدمات زیان می کنند.  

آرش انیسیان؛ مدیرکل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی ایران در خصوص پیامدهای غیرواقعی بودن تعرفه های پزشکی به «قدس آنلاین » می گوید: بیماران مهمترین گروهی هستند که از پایین بودن تعرفه های خدمات سلامت زیان می کنند؛ زیرا پزشک و مجموعه درمانی برای تامین امکانات درمانی لازم به منظور فراهم ساختن ایمنی بیمار باید هزینه زیادی کنند، اما هنگامی که پول آن را ندارند، هزینه نمی کنند، در نتیجه سطح ایمنی بیمار کاهش می یابد. به عنوان نمونه اگر قرار است دستگاهی هر ۳ سال یکبار تعویض شود، هر ۱۰ سال یکبار عوض می شود، یا آنکه به جای بکارگیری روش های نوین برای درمان بیماران که معمولاً پرهزینه است به روش های درمانی قدیمی روی می آورند در حالی که جراحی با روش های قدیمی تر خطرپذیری بیشتری دارد و احتمال آسیب به بیمار افزایش می یابد.مجموع این موارد هزینه هایی است که به سلامت مردم تحمیل می شود و این در حالی است که دولت ادعا می کند پول ندارد.  

انیسیان با اشاره به مولفه های تاثیرگذار بر درآمد جامعه پزشکی می افزاید: علاوه بر تعرفه، بار مراجعات نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر سطح درآمد پزشکان است و بار مراجعات در کشور ما نرخ معمولی دارد. دیگر مولفه تاثیرگذار پرداخت به موقع بیمه ها است که متاسفانه در برخی مواقع با وجود پایین بودن تعرفه ها بیمه ها تخفیف های تحمیلی به پزشکان تحمیل می کنند که موجب می شود با تعرفه پایین تری از همان تعرفه تعیین شده کار کنند. عامل تاثیرگذار دیگر بر درآمد پزشکان بهای تمام شده خدمات است. به طوری که هرچقدر بهای تمام شده خدمات مثل قیمت تجهیزات، حقوق و دستمزد و هزینه های جاری انجام خدمات که یکی از مولفه های نرخ تورم است افزایش پیدا کند به همان میزان درآمد پزشکان کاهش می یابد به طوری که طی سال های اخیر این عامل به شدت موجب کاهش درآمد پزشکان شده است.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.